czwartek, 20 września 2018

#118 KEIGO HIGASHINO - "CUDA ZA ROGIEM"

Całkiem niedawno doszłam do wniosku, że ten rok jest dla mnie bardzo kiepski jeśli chodzi o satysfakcję z przeczytanych książek. Żadna z nich nie zachwyciła mnie na tyle, żebym mogła powiedzieć „Wow! To najlepsza książka jaka przeczytałam w tym roku!”. Aż do teraz. Po lekturze „Cuda za rogiem” śmiało stwierdzam, że zła passa została przełamana! Nareszcie odnalazłam powieść, która mnie oczarowała!

"Yūji Namiya przez wiele lat prowadził mały sklep osiedlowy. Ludzie przychodzili do niego nie tylko po to, żeby zrobić zakupy, ale też po radę w trudnych sytuacjach życiowych. Odbywało się to w dość nietypowy sposób. Listy z pytaniami wrzucali do sklepu przez otwór w rolecie, a odpowiedzi odbierali z pojemnika na mleko. Po śmierci właściciela budynek opustoszał, a o panu Namiya zapomniano. Kilkadziesiąt lat później troje złodziei – Shōta, Atsuya i Kōhei – trafia do dawnego sklepu, szukając kryjówki. Kiedy zmęczeni i głodni przeszukują stare półki sklepowe, wydarza się coś niespodziewanego: ktoś wrzuca do sklepu list. Okazuje się, że młoda kobieta prosi w nim o poradę. Kiedy zaskoczeni rabusie próbują zrozumieć sytuację, odkrywają, że list przyszedł do nich z przeszłości…" [opis wydawcy]

"Cuda za rogiem" to zbiór kilku opowieści. Początkowo myślałam, że każda z nich będzie stanowiła odrębną część, ale...zostałam bardzo mile zaskoczona! Wątki z tych historii przeplatają się w kolejnych opowieściach. To bardzo fajny zabieg, który sprawia, że książka jest niezwykle wciągająca. 

Yuji Namiya to bohater niezwykły. Dawno, żadna z postaci książkowych nie wywarła na mnie tak ogromnego wrażenia. Yuji nie pozostawiał żadnego pytania bez odpowiedzi...nawet tego najgłupszego...ba! odpowiedział nawet na pusty list. Nikogo nie zignorował, bo wiedział, że za każdym pytaniem może się kryć prawdziwy problem. Jego postawa jak i w ogóle sposób pomocy drugiemu człowiekowi bardzo mi się spodobał, bo czasem każdy z nas, chciałby się poradzić kogoś zupełnie obcego, kto spojrzy na sprawę obiektywnie lub po prostu potwierdzi słuszność naszych decyzji.

Keigo Higashino pokazuje nam, że nie ma problemu dla którego nie można znaleźć rozwiązania. I przede wszystkim daje nam jasno do zrozumienia, że to tylko i wyłącznie my jesteśmy odpowiedzialni za nasze decyzje. Mamy prawo podejmować je sami, bez względu na to, co sugerują nam inni. To bardzo ważna życiowa lekcja.

"Cuda za rogiem" zostały napisane bardzo prostym językiem, ale to nie czyni ich słabą książką...wręcz przeciwnie - będą one łatwe w odbiorze dla każdego czytelnika - dzięki temu każdy bez najmniejszego problemu dowie się jakie jest przesłanie książki. "Cuda za rogiem" będą powieścią idealną na chłodne jesienne wieczory przy kubku z gorącą herbatą. To książka ciepła i przyjemna niczym Wasz ulubiony kocyk :)


1 komentarz:

  1. Też chyba jeszcze nie przeczytałam takiej książki "wow" w tym roku :) a "Cuda.." rzeczywiście wydają się bardzo ciekawe

    OdpowiedzUsuń