niedziela, 22 października 2017

#66 SABRI LOUATAH - "DZIKUSY. FRANCUSKIE WESELE"

Tytuł: "Dzikusy. Francuskie wesele"
Autor: Sabri Louatah
Wydawnictwo: Wab
Rok wydania: 2017

"Dzikusy. Francuskie wesele" to książka dość nietypowa. Trochę obawiałam się tego czy mi się spodoba, ponieważ zbiera bardzo różne opinie. Jako że od czasu do czasu lubię sięgać po powieści obok których zwykle przechodzę obojętnie, postanowiłam sprawdzić, co ma mi do zaoferowania Sabri Louatah. 

"Dzikusy. Francuskie wesele" to pierwszy tom sagi rodzinnej. Fabuła skupia się przede wszystkim na życiu rodziny Narrusz, która jest pochodzenia algierskiego. Wszyscy przygotowują się do wesela Slima i Kenzy, które ma się odbyć w najbliższym czasie. Równie ważnym wydarzeniem są wybory prezydenckie, w których po raz pierwszy startuje kandydat pochodzenia arabskiego. 

Wesele bohaterów stanowi jedynie tło wydarzeń. Przez jego pryzmat poznajemy bohaterów powieści, ich charakter, różnice międzypokoleniowe ale także samą kulturę muzułmańską i jej tradycje. Co ciekawe, autor bardzo zręcznie ominął temat antyspołecznych uprzedzeń w stosunku do islamu i muzułmanów. Porusza za to motyw homofobii czy uzależnienia od narkotyków.

Powiem szczerze, nudziłam się podczas czytania tej książki. Miałam wrażenie, że czytam bardzo chaotyczne opisy zdarzeń, które na dodatek są właściwie o niczym. I było tak przez 97% powieści...bowiem dopiero sam koniec książki był intrygujący. To, czego nie można jednak odmówić Sabri Louatah. to styl i język, którym się posługuje. Czyta się jednym tchem! Na dodatek wplecione zostały zwroty (na szczęście wszystkie zostały przetłumaczone) w języku arabskim i kabylskim, co wyróżnia tę książkę na tle innych. Jednak imiona bohaterów były dla mnie dość problematyczne, czasem sprawiały kłopot w zapamiętaniu kto jest kim i jakie są jego powiązania z innymi bohaterami. 

"Dzikusy. Francuskie wesele" możemy potraktować jako wstęp do całej historii. Końcówka książki jest bardzo emocjonująca, co sprawia, że apetyt na kolejny tom rośnie. Jestem ciekawa w jakim kierunku potoczą się dalsze losy bohaterów i na jakich problemach społecznych skupi się autor.







Za egzemplarz do recenzji dziękuję Wydawnictwu:

1 komentarz:

  1. Ja raczej odpuszczę sobie tą serię, jakoś nie czuję tych książek.. :/ Ale świetnie, że Tobie, imienniczko, ten tytuł przypadł do gustu :)

    OdpowiedzUsuń